Helse og Ernæring

Helse og ernæring

Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder som finnes, fulle av det sunne umettede fettet og et skattkammer av antioksidanter, vitaminer og mineraler.

Fettet som vi snakker om, er av det umettede sunne slaget og vil si fett som er rikt på enumettet og flerumettet fett. En rekke studier har vist at denne typen fett har gode helsebringende effekter, og kombinasjonen av umettet fett og antioksidanter er sannsynligvis en av de beste beskyttelsene vi kan få mot f.eks hjertesykdommer.

Umettet fett kan også beskytte mot kreft, styrke immunforsvaret og øke konsentrasjonsevnen. Som eksempel inneholder macadamianøtter, cashewnøtter, mandler, pistasjenøtter og pecannøtter mye enumettet fett. Flerumettet fett finner du mye av i valnøtter, hasselnøtter, pinjekjerner og paranøtter. En neve nøtter om dagen gjør godt for hjertet. Under kan du lese om noen av nøttenes egenskaper.

Har lav glykemisk indeks (GI)

Pecannøtter og cashewnøtter har lav GI, hvilket betyr at karbohydratene brytes ned langsomt i kroppen.

Alle nøtter har naturlig lavt karbohydratinnhold, og dette kan være en fordel ved vektkontroll, blodsukkerregulering og kolesterolregulering.

Fiber

Alle nøtter har rikelig med fiber, dette er en fordel for tarmfunksjon og kolesterolnivået.

Vitamin E

Vitamin E er en antioksidant som beskytter kroppens celler fra skade. 30 gram nøtter gir over 20% av dagens behov.

Folat

Folat beskytter mot hjertesykdom, kreft og senker risiko for ryggmargsbrokk hos foster. Hasselnøtter, kastanjer, cashewnøtter, pinjekjerner og valnøtter er gode folatkilder.

Magnesium

Sterke knokler, god nerve- og muskelfunksjon trenger magnesium, og paranøtter, mandler og cashewnøtter er gode kilder til magnesium.

Sink

Sink er nødvendig for mange prosesser i kroppen, inkludert immunforsvar og sårtilheling. Cashewnøtter, mandler eller pecannøtter er gode kilder.

Selen

Selen er viktig for immunforsvaret, skjoldbruskkjertelen og som en antioksidant.

I tillegg inneholder nøttene antioksidanter som beskytter mot kreft og hjertesykdom og som forsinker aldringsprosessen. Arginin er sunt for blodårene og finnes særlig i mandler, valnøtter, pinjekjerner og pistasjnøtter. Og endelig finner man en del plantesteroler, som er stoffer som reduserer oppsuging av kolesterol i tarmen. Noen nøttetyper inneholder også omega-3-fettsyrer, valnøtter og pecannøtter er eksempler på dette.